Tuesday, February 12, 2008

Bila Peluh Menitik...



Bila peluh menitik…itulah ungkapan yang boleh diungkapkan oleh aku bila bersama sama menyelami jerit perih bertugas bersama seorang pekerja rendah awam jabatan landskap MPK.Aku telah ditugaskan membuat sedikit rakaman visual untuk melengkapkan slot video untuk perjumpaan YDP setiap bulan...
Seawal jam 7 pagi aku telah berada di jabatan landskap bersama sama dengan pekerja rendah awam menadah tangan bagi memohon restu ke hadrat ilahi agar tugas tugas yang diberikan pada hari ini berjalan seperti biasa.Begitulah rutin harian mereka sejak 20 tahun yang lalu..Setelah mengambil semua kelengkapan untuk kerja kerja mereka,aku ke tempat dimana mereka bekerja bagi menyelami sendiri suka duka mereka sewaktu menjalankan tugas harian…Yang pastinya tugas mereka amat berat.Terlalu berat untuk dipikul oleh orang lain mahupun aku sendiri…
Sinar mentari semakin tinggi,teriknya mula terasa.Setitik demi setitik peluh mula tumpah ke bumiBaju yang tadinya bersih,mula dibasahi keringat.Melihatkan keadaan mereka,aku dapat bayangkan betapa peritnya penyelesaian tugas mereka…Demi mencari rezeki,inilah pengorbanan yang yang mesti dilakukan oleh mereka….
Sama sama kite renungkan….

No comments: